تهران قدیم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید.امیدوارم از مطالب خوشتون آمده باشد و از آن لذت برده باشید.در صورت تمایل در نویسندگی وبلاگ در قسمت نظرات برامون بنویسید. مدیریت وبلاگ" امیر حسین رحیم نظری"

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان MEGA WEB و آدرس megaweb.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 608
:: کل نظرات : 23

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 55
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 194
:: بازدید ماه : 8882
:: بازدید سال : 22794
:: بازدید کلی : 207271

RSS

Powered By
loxblog.Com

تهران قدیم
پنج شنبه 24 شهريور 1390 ساعت 20:6 | بازدید : 1830 | نوشته ‌شده به دست AMIR HOSSEIN | ( نظرات )

 تهران را میتوان در گروه شهرهای متحدالمرکز قرار داد، چرا که شباهت زیادی با این نظریه دارد .در شهرهای متحد المرکز هسته اصلی و مرکز شهر به فعالیتهای تجاری و اقتصادی اختصاص یافته و مردم هر روزه به سوی این مناطق سرازیر میشوند. منطقه دوم که پیرامون هسته مرکز قرار دارد محل زندگی طبقات مرفه بوده است که به مرور زمان طبقات مرفه این مکان را ترک کرده اند و به حاشیه شهر رفته اند و فی الحال به محاجرین اختصاص یافته است و تراکم جمعیتی بالایی دارد و در این منطقه انحرافات اجتماعی نیز دیده میشود.دایره سوم محل سکونت کارگرانی که یا در هسته مرکزی شهر کار میکنند ویا در کارخانجات و یا در همین منطقه شاغل هستند.دایره چهارم منطقه سکونت طبقه متوسط جامعه،کارمندان، افراد متخصص و غیره میباشد.در این منطقه تراکم جمعیت پایین و درجه تحصیلات افراد بالاتر است و میتوانند بسیاری از نیازهایشان را در همین منطقه فراهم کنند.دایره پنجم حومه شهر به حساب میاید و شهرکهایی نیز در این منطقه وجود دارند و محل سکونت افراد مرفه جامعه میباشد،امکانات فرهنگی و رفاهی بیشتری وجود دارد و تراکم جمعیت بسیار کم است. با نگاهی گذرا به نظریه شهرهای دایره المرکز که در پی تحقیقات بر روی ۲۰ شهر آمریکا بدست آمده است میتوان نتیجه گرفت که شهر تهران نیز از نظر ساختار فیزیکی،اجتماعی وفرهنگی بسیار به این نظریه شباهت دارد و لذا تفاوتهای بیان شده در این نظریه خود حاکی است از حاکم بودن خرده فرهنگهایی مسلط در هر کدام از مناطق شهری که هر منطقه به خودی خود برنامه ریزیهای فرهنگی خاصی را طلب میکند.ss

 

تهران در کوه پایه های البرز واقع شده و جمعیت آن به 12 میلیون نفر می رسد که بیشترین میزان جمعیتی است که در یک مکان متمرکز شده است. وسعت تهران 658 کیلومتر مربع می باشد.تهران پایتخت ایران و یکی از شهرهای بزرگ جهان محسوب می شود.همچنین شهر تهران مرکز استان تهران نیز است. بر طبق آمار و ارقام جمعیت تهران در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است(در سال 1999 گزارشها حاکی از آن است که جمعیت تهران 6.04 میلیون نفر است در حالیکه در سال1996 جمعیت به 6.76 میلیون و در سال 2000 تخمین زده شده که جمعیت به7 میلیون نفر نیز رسیده است). در استان تهران هم اکنون 12 میلیون نفر ساکن هستند.84.15% در مناطق شهری و 15.85% در مناطق روستایی آن به سر می برند.تهران دارای 22 منطقه است که تمرکز جمعیت در مناطق جنوبی آن بیشتر است.

بیش از نیمی از صنایع کشور در تهران قرار دارد.این صنایع شامل تولید ماشین،برق،تجهیزات الکترونیکی،نظامی،مواد شمیایی،شکر،سیمان و ... می باشند. تهران همچنین دارای شبکه عظیم بزرگراهی است که در منطقه آسیا در نوع خود بی نظیر است.شهر تهران از لحاظ بافت فرهنگی دارای موزه ها،مراکز هنری و فرهنگی بی نظیری است که نشانگر این است که شهر تهران مهمترین مرکز سیاسی،اقتصادی و اجتماعی در کشور می باشد(گزارش توسعه انسانی،1999). در کنار فارسها آذری ها،ارمنی ها ،یهودی ها و افغان ها در تهران زندگی می کنند.98.3% از ساکنان تهران فارسی صحبت می کنند.اولین طرح جامع شهر تهران در سال1970 تنظیم شد ولی هیچگاه به مرحله اجرا نرسید.مهمترین طرح جامع شهر تهران توسط گروه مهندسین ATEK در سال 1991 آماده شد.این طرح جامع منبع اصلی توسعه شهری برای چندین سال بوده است.




:: موضوعات مرتبط: جالب! , داستان،ادبیات و اشعار , ,
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: